RECENZIJA: EA SPORTS FC 24

• Stilovi igranja
  • Unaprijeđeno sučelje
The bad
  • Komentatori
  • Tehnikalije

EA-in nogomet više nema licencu, no ni konkurenciju. Radi se o uvjerljivo najboljoj nogometnoj simulaciji na tržištu.

Kao i svake godine, bit će igrača koji će se žaliti da je nogomet iz godine u godinu isti, no stavimo se u kožu developera. Kako zapravo značajno izmijeniti sport koji ima definirana pravila, koji ima poznate igrače i stadione, gdje sve zapravo mora što preciznije ocrtavati pravi nogomet? FC 24 još podiže formulu i realizam, iako će izmjene primijetiti samo veterani među igračima.

Piše: Vedran Vlahović

Već na prvi pogled, EA je redefinirala sučelje i izbornike. Sve je sad puno responzivnije i brže, što i odgovara novim moćnim konzolama i snažnim PC konfiguracijama. Nakon odabira načina igre, timova i stadiona, ulazak u meč je gotovo trenutačan. I u samom meču vidimo pozitivne promjene.

Sučelje je unaprijeđeno za „nogometne geekove“, pa je cijeli meč prepun nenametljivih statistika. One se manifestiraju kroz pregled stanja i umora igrača, mogućnosti pobjede i udaraca u okvir gola i brojnih drugih, a za one najzagriženije, izbornik nudi još detaljniji pregled svakog aspekta utakmice. Gameplay je isto doživio pozitivne promjene. Nova tehnologija HypermotionV nasljednik je tehnologije druge generacije iz prošlogodišnjeg izdanja. Radi se o fizikalnom engineu, gdje je EA snimao brojne utakmice i poznate igrače, kako bi što vjernije dočarao fiziku i osjećaj nogometa.

To će se najbolje manifestirati na poznatim igračima, koji imaju svoj specifičan način kretanja i igranja. Tehnologija će biti primijenjena i na druge igrače osim nogometne kreme, pa će sad izuzetno doći do izražaja veličina i masa igrača, koji će se drugačije kretati po travnjaku. Kao i ranije, EA je integrirao dinamičku promjenu težine. Već nakon prvog meča, ovisno o vašoj vještini na terenu, igra će predložiti povećavanje ili smanjivanje težine, odnosno vještine AI vođenog tima. Na ovaj način, uvijek možemo imati jednak izazov.

Najvažnija sporedna stvar

Dodatna inovacija gameplayja su stilovi igre. Njih je EA razvio uz pomoć sustava za sportske statistike Opta. Igrači imaju šest kategorija stilova igre i čak 33 karakteristika, pa se osim uobičajenih vrijednosti, značajno razlikuju jedni među drugima. Tako će neki imati posebno dobre karakteristike za napad i zabijanje zgoditaka, dok će drugi biti odlični u obrani. Stilovi igre značajno produbljuju gameplay i taktiziranje, a ako se nađete u nezavidnoj poziciji, uvijek možete napraviti zamjenu za nekog igrača sa specifičnom karakteristikom koja bi vam mogla pomoći.

Cijeli sustav praćenja utakmice i zamjene igrača je također automatiziran, pa više ne morate prekidati meč svako malo kako biste gledali statistike igrača i same utakmice. Sve ovo je vrlo diskretno i na nekoliko sekundi prikazano, dovoljno za potrebne informacije, ali nije distrakcija od akcije na terenu. Igrači imaju gomilu sadržaja na izbor. Imamo Clubs natjecanja koja su podijeljena u pet divizija, što je evolucija Pro Clubs natjecanja iz ranijih igara.

Timovi i stadioni

Možemo igrati lige i doigravanja, a veliku ulogu imaju i navijači, čime otključavamo stadione i druge dodatke za klub. Drugi veliki mod je Ultimate Team, gdje uz pomoć kartica radimo savršenu momčad od aktualnih i bivših igrača. Velike je polemike izazvala činjenica da će EA uključiti i nogometašice, sa statistikama ravnopravnima najboljim svjetskim nogometašima.

Ipak, nema razloga za zabrinutost. Developer je ispoštovao sve nogometaše i pravi je gušt napraviti pravi mješoviti tim. Ultimate Team slavi povijest i ljepotu nogometa, a sad će biti puno lakše napraviti odličan tim za online okršaje, tim više što sad možemo evoluirati kartice i napraviti nogometaše još boljima od onog što inicijalno dobijemo.

Trava zelena

FC 24 je izašao na prošloj i novoj generaciji konzola, Nintendu i PC-u, no to neće značiti da najjači hardver ne profitira. Radi se o uvjerljivo najljepšoj sportskoj simulaciji na tržištu. Igrači su nevjerojatno detaljni, kao i stadioni, publika i drugi detalji koje očekujemo od spektakularnog nogometnog meča. Tu posebnu ulogu igra fizikalni model Sapiens i moćni Frostbite engine, koji igračima daje potrebnu inerciju i težinu, kao i fiziku dresova, mreže i lopte.

Iz daljine, sve izgleda kao autentična snimka utakmice, a ne kao računalna igra. Osobita je pažnja posvećena dobu dana i vremenskim prilikama, što će znatno promijeniti stanje na terenu, od kretanja, preko vizuala. No FC 24 nije bez mana. Kroz igranje smo pronašli grafičke i druge glitcheve koji su posljedica napredne fizike, a ni svi izbornici nisu jednako intuitivni i brzi. EA će većinu stvari popraviti kroz zakrpe i nadogradnje koje su počele pristizati već nekoliko dana od izlaska igre.

FIFA i bez FIFA-e

Unatoč raskidu licence s krovnom organizacijom, EA je zasukala rukave i neće samo tako pustiti svoju zlatnu koku. Ime igre neće naštetiti ugledu kompanije, niti nogometnoj simulaciji koja se iz godine u godinu nadograđuje. Možemo polemizirati kako igra nema velikih inovacija i kako nećemo ništa propustiti u odnosu na prošlogodišnje izdanje, no radi se o nogometu, koji mora biti što vjerniji prikaz samog natjecanja koje se ionako ne mijenja.

Veterani će ipak pronaći nešto novo za sebe, a oni koji se vraćaju nogometu nakon više godina, ili pak oni koji prvi put primaju kontroler u ruke, oduševit će se koliko je FC 24 vjerni prikaz najvažnije sporedne stvari na svijetu.

FC 24 je perjanica dugogodišnjeg rada i nadogradnje provjerene formule, uz dovoljno svježine za svakog igrača. Uz slabašnu konkurenciju koja se s godinama sve više razvodnila, doista nema boljeg mjesta za virtualni nogomet.